پرهيز از غلو و دروغ در روضه ها

پرهيز از غلو و دروغ در روضه ها

 آداب و آفات عزاداري در گفتاري از حجت الاسلام قرائتي

از نظر قرآن عزاداري ريشه هايي دارد. اول روضه خوان خود خداست. سوره اي در قرآن هست به نام سوره بروج که مي فرمايد:" قتل اصحاب الاخدود و هم علي ما يقملون بالمومنين شهود و ما تقموا منهم الا ان يومنوا بالله العزيز الحميد" سوره بروج مي گويد: مرگ بر اصحاب اخدود. اصحاب اخدود چه کساني هستند؟ يک گودالي کندند، مومنين را ريختند توي گودال سوزاندند و اينها بالاي گودال به تماشا نشستند و قرآن مي فرمايد: اينها فقط به جرم اينکه مومن بودند سوخته شدند و قرآن روضه سوخته شدن اين مظلومين مومن را مي خواند. پس اولين روضه خوان قرآن است.

سفارش پيامبر به عزاداري

عزاداري خيلي مهم است. در جنگ احد حضرت برگشت ديد همه خانه ها عزاداري مي کنند. فرمود چرا براي عمويم روضه نگذاشته ايد"و اما الحمزه فلا بواکي له" چرا براي عمويم حمزه کسي روضه نمي خواند. يعني پيامبر(ص) انتقاد کرد پس چرا روضه نمي خوانيد."فليک الباکون" گريه، بايد گريه کنيم. چطور ما دستمان از امام زمان(عج) دور شده، پيامبر (ص) يک پسر داشت به نام ابراهيم. از دنيا رفت کلي گريه کرد، گريه براي مظلوم، گريه براي شهيد، عزاداري اينها مورد توجه است. بنا بر اين اين مساله عزاداري خيلي مهم است. سيره ائمه ما چي بوده در مورد عزاداري من سيره ائمه را هم امروز يادداشت کرده ام برايتان بگويم. امام صادق(ع) مي گويد که يا ابا عمار شخصي وارد شد و گفت که شنيده ام تو براي امام حسين(ع) شعر مي گويي و شعرهاي خوبي هم مي گويي. گفت بله. خواند. امام صادق(ع) گريه کرد هي گريه کرد و هي امام زمان اشکش را اضافه کرد تا فرياد امام صادق بلند شد و صداي امام صادق به کوچه رسيد"حتي سمعت البکاء من الدار" از بيرون از خانه هم صداي گريه مي آمد.چون من مي خواهم از بعضي از منبرها و مداح ها انتقاد کنم. اول خوبي هايشان را بگويم که ناراحت نشوند. فرمود تو که با شعرت يک نفر را - هر که با شعرش 50 نفر را بگرياند اهل بهشت است. فرمود هر که 30 نفر را بگرياند اهل بهشت است. 20 نفر را- فله الجنه" اهل بهشت است."10 نفر را" اهل بهشت اسيت. حتي يکي را - بهشت است. تنها روضه بخواند و خودش گريه کند اهل بهشت است. گريه نکند"تباکي" کند باز هم اهل بهشت است. حديث از بحار ج 44 ص 282 به نقل از امالي صدوق مجلس 25-29.

عزاداري به شيوه اهل بيت(ع)

ما گاهي وقتها فکر مي کنيم هر چه بيشتر غلو بکنيم امام حسين(ع) راضي تر است. امير المومنين(ع) فرمود: "اللهم اني بري من الغلات" خدايا شاهد باش من از اينهايي که چاپلوسند ناراحتم از دستشان. غلو نکنيم بي خودي کسي را بالا نبريم. هر چيزي اندازه دارد. امام حسين(ع) امام سوم است. امام دوازدهم که نيست. بعد از امام حسين(ع) 9 تا امام داريم ببينيم آنها چطور عزاداري کردند. ما هم اين رقمي عزاداري کنيم. عزاداري هاي ما بعضي هايشان گناه است. خيلي بايد مواظب باشيم. اگر هر ده سالي يک دروغ به روضه ببندند 1400 سال مي شود 140 تا دروغ. اگر هر 10 سال يک دروغ به روضه کربلا ببندند 140 دروغ به کربلا بسته مي شود. بايد انسان داد بزند. بابا اين طور نيست.

وقتي مي خواهند روضه بخوانند از مقام معظم رهبري ياد بگيرند. ايشان با بيانش فرود آقايان از روي لهوف روضه بخونيد(از روي جلا العيون مثلا بخوانيد. ايشان اسم لهوف آورد)

ارزش اشک

اجازه بدهيد من يک مقدار راجع به عزاداري بگويم. گريه خيلي ثواب دارد، گريه براي گناهان، گريه براي مظلومين، به خصوص گريه براي امام حسين(ع) که فرمود:" جمود العين من الشقاء" اگر کسي اشک ندارد معلوم مي شود شقاوت دارد، يا مي فرمايد:"ما جفت الدموع الا لقسوه القلوب و ما قسوه القلوب الا لکثره الذنوب" گناه باعث مي شود که انسان سنگدل بشود. سنگدل که شد ديگر اشکش در نمي آيد. حديث داريم:"اعوذ بک من عين لا تدمع" پناه مي برم به تو از چشمي که اشک ندارد."اشکوا من عين جامده" خدايا به تو شکايت مي کنم چرا چشمم اشک ندارد به خصوص اشک براي امام حسين(ع) اين اصل اشک درست و اشک نداشتن دليل بر سنگدلي و لقمه حرام و گناه است. به خصوص راجع به اشک براي امام حسين(ع) در بحار، ج 44، چهل و شش حديث داريم که اينجا فقط اشاره مي کنم. تقريباً بسياري از انبياء روضه امام حسين(ع) را از خدا شنيدند که حسيني خواهد آمد با لب تشنه کنار نهر آب. خود خدا روضه امام حسين(ع) را براي انبيا خوانده. پيغمبر(ص) هم خوانده است.

دوري از دروغ در ذکر مصيبتها

بعضي از روضه ها و شعرها دروغ است. همينطور مي گويند امام حسين(ع) گفت. ابوالفضل(ع) گفت. والله بالله نگفت. يکي از علما ديروز مي گفت من توي کوچه مي ايستم. گفتم چرا؟ گفت از بس که دروغ مي گويند و شک مي کنم. رفتن پاي مجلس دروغ نشستن حرام است.

ما فکر مي کنيم که بايد بگريانيم ولو به هر قيمتي باشد.

نه خير قرآن يک آيه دارد مي گويد: مي داني که دروغ مي بندد."انما يفتري" فقط کساني به خدا و پيغمبر دروغ مي بندند که:"لا يومنون انما يفتري الکذب الذين لا يومنون" کسي که ايمان ندارد دروغ مي بندد.

حرف اول اين است که بايد توي منبرها حرف سست زده نشود. شهيد مطهري بحثي دارد درباره آفات عزاداري، تحريفات عاشورا اسمش تحريفهاي عاشوراست که مي گويد هيچ تاريخي مثل کربلا روشن نيست و هيچ تاريخي هم مثل کربلا اينقدر دروغ به آن بسته نشده است. ديروز يکي از شعرا تقريباً رئيس شعراي تهران مي گفت: گاهي وقتها يک کسي دروغ مي گويد اين دروغ را مي نويسد ياد مي گيرد وقتي توي جلسه اي مي رود و مي گويد دروغ او را مي گويد يک چيزي هم از خودش روي آن مي گذارد. همين طور يک وقت مي بيني هر کسي يک شاخ و برگي...

مداح:حاج مجتبی رمضانی

حاج مجتبی رمضانی فاطمیه92


محرم 91

http://delsukhtehgan.ir/wp-content/uploads/2012/11/ramzani-moharam-ads.jpg

دریافت فایلهای شب اول محرم الحرام ۹۱:

حاج مجتبی رمضانی -الهی قلبی محجوب (مناجات)

حاج مجتبی رمضانی -انگار یکی از آسمون (روضه)

حاج مجتبی رمضانی -بسم الله بسم الله (زمینه)

حاج مجتبی رمضانی -نیا نیا نیامنو از این خجالت (واحد)

حاج مجتبی رمضانی -مهر مهتابم ثارلله (واحد)

حاج مجتبی رمضانی -سینه زنا گریه کنا هم نفس هم شدن (تک) – شعر و سبک از سید سعید ضیاتبار

حاج مجتبی رمضانی -باز اومده فصل جنون (شور)

حاج مجتبی رمضانی -اگه ما خدایی داریم (شور)

حاج مجتبی رمضانی -سینه زنی هامو بذارکنار (شور)

 

دریافت فایلهای شب دوم محرم الحرام ۹۱:

 حاج مجتبی رمضانی-بده در راه خدا من به خدا محتاجم (مناجات)

حاج مجتبی رمضانی-آنجا که گفتند پر است از محجوب منم (روضه)

حاج مجتبی رمضانی-وضو بگیرد علم بیارید (زمینه)

حاج مجتبی رمضانی-حدا حدا ببین حسین تو به قتلگاه رسید (واحد)

حاج مجتبی رمضانی-یاد ایامی یاد ایامی یادایامی که اندر دل نوای داشتیم (واحد)

حاج مجتبی رمضانی-به قصد زیارت با اشک آه حسرت (واحد)-سبک و شعر از سید سعید ضیاتبار

حاج مجتبی رمضانی-سلام به کربلا شاه کم سپاهش (شور) -سبک و شعر از سید سعید ضیاتبار

حاج مجتبی رمضانی-سرزده باز دلم تا حرمت پر زده (شور)

 

دریافت فایلهای شب سوم محرم الحرام ۹۱:

حاج مجتبی رمضانی -الهی قلبی محجوب (مناجات)

حاج مجتبی رمضانی -با خنده خود صفای دلها میشد (روضه)

حاج مجتبی رمضانی -اخ بال پرم میسوزه بابا جگرم میسوزه (روضه)

حاج مجتبی رمضانی -دست جمع  سینه زنان گریه کنان بریم خرابه (زمینه)

حاج مجتبی رمضانی -میرم بخوابم بابایی حالم خرابه بابایی (واحد)

حاج مجتبی رمضانی -شکوهی در میان دختران داشت (واحد)

 

دریافت فایلهای شب چهارم محرم الحرام ۹۱:

حاج مجتبی رمضانی -الهی قلبی محجوب (مناجات)

حاج مجتبی رمضانی -امشب شب زینبه (روضه)

حاج مجتبی رمضانی -عجب روزی خدا بهم داد (زمینه)

حاج مجتبی رمضانی -ببین تموم خواهشام توی نگاه زینبه (واحد)

حاج مجتبی رمضانی -روضه هاتو دوست دارم شال عزاتو دوست دارم (واحد)

حاج مجتبی رمضانی -شاه تویی راه تویی (شور)

حاج مجتبی رمضانی -قانون خلقت به هم زده (شور)

 

دریافت فایلهای شب پنجم محرم الحرام ۹۱:

حاج مجتبی رمضانی -شادم که در حریم تو افتاده راه من (مناجات)

حاج مجتبی رمضانی -این کیست که طوفان شده (روضه)

حاج مجتبی رمضانی -دوست دارم به جون مادرم (زمینه)

حاج مجتبی رمضانی -عباس حسن حسین عشق من (دَم)

حاج مجتبی رمضانی -عمه راضی نشو آروم بمونم (واحد)

حاج محمود بذری -دو گلبرگ چهار گلدسته طلا (واحد)

حاج مجتبی رمضانی -دل غرق در غمه ماه ماتم باز محرمه (تک)

حاج مجتبی رمضانی -بی تو میمیرم اقا تویی ارباب حسین (شور)

 

دریافت فایلهای شب ششم محرم الحرام ۹۱:

حاج مجتبی رمضانی -الهی قلبی محجوب (مناجات)

حاج مجتبی رمضانی -وقتی قاسم بن الحسن سوار بر مرکب شد (روضه)

حاج مجتبی رمضانی -عشقا که عشق الستند حالی داره (زمینه)

حاج مجتبی رمضانی -اون که مستت شد از ازل (واحد)

حاج مجتبی رمضانی -ندیده کربلاتو گشتم دیوانه (واحد)

حاج مجتبی رمضانی -دستم از ضریحت کوتاهه (شور)

حاج مجتبی رمضانی -راه عشق تو دادی نشونم (شور)

حاج مجتبی رمضانی -نمیخوام از شهدا جا بمونم (شور شهدا)

 

دریافت فایلهای شب هفتم محرم الحرام ۹۱:

حاج مجتبی رمضانی -الهی قلبی محجوب (مناجات)

حاج مجتبی رمضانی -فرزند وقتی که پسر باشد (روضه)

حاج مجتبی رمضانی -از عطش نا نداره لبهای پاره پاره (زمینه)

حاج مجتبی رمضانی -اولین روز است که بی گهواره میگری علی (واحد)

حاج مجتبی رمضانی -شبای محرم همه زیر یه پرچم چه حالی داره (واحد)

 

دریافت فایلهای شب هشتم محرم الحرام ۹۱:

حاج مجتبی رمضانی -الهی قلبی محجوب (مناجات)

حاج مجتبی رمضانی -پسرم اگه میخوای بری برو (روضه)

حاج مجتبی رمضانی -با قلبی پریشون یکی میگه جگرم میسوزه (زمینه)

حاج مجتبی رمضانی -علی اکبر حسین علی اکبر حسین (دَم)

حاج مجتبی رمضانی -پسرم کی بال و پرت رو شکونده (واحد)

حاج مجتبی رمضانی -بین الحرمین این زینب وقفت (واحد)

حاج مجتبی رمضانی -بی غم لیلا بودن مگه مجنون میتونه (شور)

 

دریافت فایلهای شب تاسوعا محرم الحرام ۹۱:

صابر خراسانی،مجتبی رمضانی-چشمم به غیر گریه به کاری نمیرسد (روضه)

حاج مجتبی رمضانی-یا اماما (زمینه عربی)

حاج مجتبی رمضانی -علم و به دوش گرفتی مشکو به اغوش گرفتی (واحد)

حاج مجتبی رمضانی -ساقی دوباره دل خراب آباده (واحد)

حاج مجتبی رمضانی -باید مزار شهدا را طلا کنیم (واحدشهدا)

حاج مجتبی رمضانی -بالروح بالدم لبیک یا حسین (ذکر)

حاج مجتبی رمضانی -رو سینه این دیوانه ها نوشته یا ابولفضل (شور)

 

دریافت فایلهای شب عاشورا محرم الحرام ۹۱:

حاج مجتبی رمضانی -امشبی را شه دین در حرمش مهمان است (روضه)

حاج مجتبی رمضانی -شب اخر چقدر حالت عجیبه (واحد)

حاج مجتبی رمضانی -کی میاد با هم یه سر بریم حرم (واحد)

حاج مجتبی رمضانی -هر کی گدایی کرده پا علم ابوالفضل (واحد)

حاج مجتبی رمضانی -ای اهل حرم میر علمدار نیامد علمدار نیامد (دو دَم)

حاج مجتبی رمضانی -بالروح بالدم لبیک یا حسین (ذکر)

حاج مجتبی رمضانی -من که فقط مال توام ابوالفضل (شور)

حاج مجتبی رمضانی -از غم تو چشمام دریاست (شور)

حاج مجتبی رمضانی -بعد از شهدا چه کردیم شرمنده نباشیم (شورشهدا)

 

دریافت فایلهای شب شام غریبان محرم الحرام ۹۱:

حاج مجتبی رمضانی -الهی قلبی محجوب (مناجات)

حاج مجتبی رمضانی -شمر وارد گودی قتلگاه شد (روضه)

حاج مجتبی رمضانی -دم غروب و یه خواهری داره سینه میکبن (زمینه)

حاج مجتبی رمضانی -کوتاه کن کلام بمانش بقیه اش (واحد)

حاج مجتبی رمضانی -الهی گوشه ی حرم بمیرم (واحد)

حاج مجتبی رمضانی -کربلا کربلا ما داریم میاییم (تک)

حاج مجتبی رمضانی -بالروح بالدم لبیک یا حسین (ذکر)

حاج مجتبی رمضانی -برادرم برادرم برادرم تاج سرم (ذکر)

حاج مجتبی رمضانی -تنت در صحرا در صحرا در صحرا (شور)

 

انواع شعر در مداحی

مقدمه :

همان طور كه گفته شد اين شعرا بودند كه در واقع اساس و پاية ستايشگري و مداحي اهل بيت (ع) را بنا نمودند.

بزرگاني چون" حسان بن ثابت"،"ابو علي دعبل خزاعي"،" فرزدق" ، "بشير" ، " كميت بن زيد اسدي " و غيره …….

كه شالودة ستايشگري را بنا نهادند و همان گونه كه آمد ، در گذشته كساني به مداحي اين ذوات مقدسه مي پرداختند كه قريحة شاعري در آنها وجود داشت و گذشت زمان باعث شد كه رفته رفته پاي ساير عاشقان و شيفتگان مدح ائمه اطهار (ع) نيز به اين سرا باز شود و جامعة مداحان را كساني تشكيل دادند كه داراي ذوق سرشاري در زمينة حفظ و بارور كردن شعر و همچنين **** نفسي مسيحايي و صدائي خوش بودند . اما امروز مقولة شاعري و ستايشگري اهل بيت (ع) ، دو فن جداي از هم شناخته مي شود ولي روي هم رفته با توجه به اين پيشينه ، مداح نبايد با شعر و شاعري بي رابطه باشد و حتي المقدور با صنايع شعري ، قافيه و عروض و ساير فنون شاعري ، آشنايي اجمالي داشته باشد . اولين شكست يك مداح ، عدم آشنايي او با سبك هاي شعري و آرايه هاي ادبي آن مي باشد كه عيب بزرگي براي او محسوب مي شود. بالاخص در زمان حاضر كه اكثر مستمعين ، افراد تحصيل كرده و آشنا با ادبيات مي باشند. ناگفته نماند ، سر و كار داشتن با شعر و مطالعة ديوان هاي اشعار ، بالاخص ديوان خواجه شيرازي و همچنين ديوان صائب تبريزي كه مورد توصيه مقام معظم رهبري نيز مي باشد ، در بارور شدن اين حس ، به مداح كمك شاياني مي نمايد و حتي اگر اين كار به صورت تفنني هم باشد ، خالي از لطف نخواهد بود .البته سبك هاي شعري كه در مداحي مورد استفاده قرار دارد ، بسيار محدود است و بيشتر در سبك عراقي و خراساني خلاصه مي شود . از خصوصيات سبك عراقي ، تغزل و تشبيب در شعر مانند غزل هاي حضرت امام (ره) و از خصوصيات سبك خراساني كه امروزه كمتر مورد استفاده قرار مي گيرد ، ساده گويي ، استفاده از عبارات و تشبيهات روان و سنتي بودن آن است، مانند ديوان آقاي سازگار كه شعري وزين تر و ساده فهم تر است و در مجالسي كه بايد سنگيني و متانت در آن بيشتر حفظ شود ، استفاده از اين اشعار بهتر و شايسته تر خواهد بود ، مثل مجلس علما و بزرگان .

مقام معظم رهبري نيز در اين باره مي فرمايند: " كوشش كنيد شعر هاي خوب و مايه هاي شعري خوب را انتخاب كنيد ، مبادا به شعر كم مايه قانع شويد ، ما شعراي خوبي داريم ."

تتبع بيشتر در اين زمينه را بر عهده خود شما عزيزان مي گذاريم تا از موضوع بحث خارج نشويم . براي كاوش تحقيق بيشتر در حيطة شعر مي توانيد به كتابهايي كه در اين زمينه نوشته شده مراجعه فرمائيد ،

سخن را در اين مقوله كوتاه كرده و به قسمت دوم در اين بحث مي پردازيم كه مداح بعد از يافتن شعر مناسب ، چه فعاليت هايي را بايد روي آن انجام دهد و اصولا خود را چگونه با آن شعر مهياي مجلس نمايد؟

بعد از يافتن شعري كه داراي تمام خصوصيات فوق الذكر ، اعم از تناسب با مجلس و قوي بودن و مايه داشت شعر از نظر ادبي و تناسب داشتن با روضه اي كه قرار است خوانده شود ، نوبت مي رسد به پرداختند به خصوصيات و ويژگي هاي ظاهري شعر .

اولين كار اين است كه مداح ، وقف و ابتداها را در شعر بيابد . يعني با چند بار خواندن آن ، دريابد كه كجا بايد به وقف بخواند و كجا ابتدا كند و اگر اين وقف و ابتداها زياد بود ، حتما آن را با علامت زدن مشخص ننمايد تا موقع خواندن " گير" نكند . زيرا گير كردن مداح در شعر و اشتباه خواندن حركات ، حاكي از عدم تسلط او بر شعر مي باشد .

نكتة دوم اين است كه با يك مرتبه با لحن خواندن شعر مقام اوج و فرود آن را بشناسند كه در كدام بيت بالا رفته و در كجاي آن فرود آمده . در واقع بايد شاه بيت آن را پيدا كند و اوج صدا را روي آن بگذارد تا شعر هدر نرود و در بيتي كه مطلب شعر در آن تمام مي شود ، فرود آيد . شخص نبايد در آن اشتباه كند زيرا در اين صورت شعر ، اثر خود را در مجلس نمي گذارد .

نكتة سوم اينكه محل " گريز زدن " شعر را پيدا كند ، يعني جايي كه مي شود مطلب ديگري را با شعر تلفيق كرد را بيابد و آن را به عنوان بزنگاه مطلب ،در دست داشته باشد تا وقتي كه مجلس آمادگي قبول را پيدا كرد ،آن را بيان كند ،

نكته بعدي اينكه شعر را با روضه اي كه مي خواهد بخواند ، عجين كند و هر بند از شعر رابا روضه مربوط به آن همراه سازد نه اينكه شعر را تا آخر بخواند و بعد دوباره برگردد وروضة مربوط به آن را ارائه دهد ،حتي اگر لازم شد كنار هر بيتي ،يك كلمه را به صورت اشاره بنويسد تا موقع خواندن آن بيت ،آن مطلب هم يادش بيايد كه هيچ چيز از قلم نيفتد و از دوباره گويي مطالب نيز پرهيز شود،

نكته ديگر اينكه شعرش را به دو دسته ابيات اصلي و ذخيره تقسيم بندي كند تا اگر خواست بيتي را به مقتضاي محدوديت در وقت حذف نمايد ،بيت اصلي نبوده باشد تا شعر بي معني نگردد كه مي تواند ابيات اصلي را با علامتي مشخص نمايد ،

براي سازگاري ابيات با پرده هاي صدا و نحوة خواندن ،بايد ترتيب ابيات را با اوج و فرود ، هماهنگ ساخت به طوري كه شاه بيتها در اوج ابيات ابتدائي و ابيات فرعي ،پائين خوانده شود ،مثلا شاه بيت شعر نبايد در دو سه بند اول باشد زيرا اول شعر را بايد پائين خواند و شاه بيت با پرده پايين سازگاري ندارد.

اين چكيده و گزيده اي از كليات مسائلي كه در انتخاب شعر و كار روي آن بايد توجه شود ،



شروع با شعر

بعد از زمينه سازي و دادن سلام و صلوات و حمد ثناي الهي، مداح، مجلس را با شعر شروع مي كند. اين بهترين حالت مجلس است كه وقتي سلام داد، شعري را با عنوان مقدمة مجلس شروع مي كند كه پسنديده تر از حالتي است كه بعد از سلام دادن مداح شروع به روضه خواندن كند. سعي كنيد هميشه مجلس را با شعر آغاز نمائيد تا حالت وزين تري به خود بگيرد.اولا شعري كه ابتدا ي مجلس خوانده مي شود مي تواند اشعاري از آقا امام زمان (عج) باشد كه در حال حاضر بيشتر به اين شكل شروع مي كنند.

ثانيا يا اشعار اخلاقي كه در مذمت نفس سروده شده و يا اشعار مناجاتي استفاده كرد كه اين گونه، اشعار مناسب مجالس دعا و زيارت مي باشد مثلا در شبهاي ماه مبارك رمضان و يا قبل از دعاي كميل و …….شعر مناجات با خداوند خواند شود.

ثالثا از اشعاري استفاده نمايد كه در مدح ائمه معصومين (ع) سروده شده كه در گذشته خواندن اين گونه اشعار، جايگاه بهتري در مجالس داشته است.

شعر اول مجلس، ‌هر قسمي از اين سه دسته كه باشد بايد به عنوان مقدمة توسل از آن بهره جست و بايد توجه داشت كه نبايد آن را اصل قرار داد تا جا براي اشعار روضه هم وجود داشته باشد. البته اين بدان معني نيست كه با اين اشعار نمي شود مجلس گرداني كرد خير، مقصود اين مي باشد كه اگر قرار است بعد از اين اشعار، شعر ديگري خوانده شود بايد از ادامه دادن آن پرهيز كرد تا سبب خستگي مستمع نشود و بار شعر را در اشعار بعدي بيشتر كرد. چون خواندن اين اشعار، جنبة مقدمه دارد و به سبب آماده شدن مستمع براي گوش دادن روضه خوانده مي شود.زيرا در اول مجلس، مستمع هنوز، آمادگي روضه گوش كردن را ندارد و بايد او را آماده ساخت و هر كجا كه مداح احساس كرد مستمعش آماده شده ، بايد مقدمه را تمام كند و به خواندن روضه و اشعار مربوط به آن بپردازد.








مبحث اول :

گلـي خوشبـوي در حمام روزي

رسيـد از دست مخدومي به دستم

بدو گفتم كه مشكي يا عبيري ؟

كـه از بـوي دلاويـز تــو مستــم؟

بگفتـا مـن گلـي نـاچيــز بـودم

وليـكـن مـدتـي بـا گل نـشـستـم

كمـال هـمنشيني بر من اثر كرد

و گرنـه مـن همان خاكم كه هستم

(سعدي)

ـ به قافيه هاي شعر كه خوانديد ، دقت كنيد.

ـ اين شعر از نظر قافيه چه تفاوتي با قصيده دارد.

ـ چنانكه مي بينيد قافيه تنها در پايان مصراع هاي زوج آمده است.

ـ درون مايه شعري كه خوانديد چيست؟

ـ آيا در شعر به مطالب مختلف اشاره شده است ؟


شعر از آغاز تا پايان دربارة (تاثير همنشين نيكو) است يعني وحدت موضوع دارد. شعري را كه معمولا قافيه هايي اين گونه داشته باشد و در آن دربارة يك موضوع خاص سخن گفته شود قطعه مي نامند حداقل ابيات قطعه دو بيت است و قافيه ها معمولا در پايان مصراع هاي زوج مي آيد.

قطعه را از آن جا قطعه گفته اند كه گويي بخش يا قسمتي از يك قصيده است. پس قابل توجه مي باشد كه هر شعري، مطلعش مصرع نباشد هر چند بيت كه باشد قطعه ناميده مي شود.

دورن مايه قطعه معمولا ستايش يا نكوهش، تهنيت يا تعريف، فخر يا حماسه، اخلاقي يا تعليمي مي باشد.


تعريف قطعه :

در لغت به معني پاره اي از هر چيزي است و در اصطلاح مجموعه اي از ابيات هم وزن است كه از بيت اول تا بيت آخر قافيه ها در مصراع هاي دوم مي آيند.

مثالها :

يــكي را گه و بـي گه انـدر سراي

بـه سرقت همي رفت مال و منال

بـــر آورد ديــوار خـانــه بــه ابــر

نبــود ايمـن از دزد در عين حال

كسي گفتش اين دزد در خانه است

تـو بنـدي ره بـام چشمت به مال

سخن فهم كن زين مثل اي عـزيـز

چـو نفست زند ره ز شيطان منال


قطعه اي از عبدالرحمن جامي :

بـه دندان رخنه در فولاد كردن

بـه نـاخـن راه در خـارا بــريـدن

فرو رفتن به آتش دان ، نگونسار

به پلك ديده، آتش پاره چيـدن

به فرق سر نهادن صد شتـر بـار

ز مشـرق ، جانـب مغرب دويـدن

بسي بـر جامي آسانتــر نـمايـد

كـه بـار منـت دو نـان كـشيـدن


سه قطعه از پروين اعتصامي :

محتسب مستي به ره ديـد و گريبـانش گرفـت

مست گفت: اي دوست اين پيراهن است، افسار نيست

گفت : مستي، زان سبب افتان و خيزان مي روي

گفـت : جـرم راه رفـتـن نيـست ، ره همـوار نـيـست


گفـت : مـي بـايـد تــو را تــا خـانه قـاضي بـرم

گفـت : رو، صبـح آي، قاضي نيمه شب بيدار نيست

گفت: نزديك است والي را سراي ، آن جا شـويم

گفـت : والــي از كـجـا در خـانــة خـمـار نـيـست؟

گفـت : تـا داروغه را گوييم ، در مسجد بـخـواب

گفـت: مسجــد خـوابـگاه مــردم بــدكــار نـيـست

گفـت : دينــاري بــده پـنهان و خود را وا رهان

گفت: كار شرع كار درهم و دينار نيست

گفـت : از بـهـر غـرامـت جـامه ات بــيــرون كنــم

گفت : پوسيده است جز نقشي ز پود و تار نيست

گفـت : آگه نـيـستــي كــز سـر در افـتـادت كـلاه

گفت : در سـر عقـل بـايد، بي كلاهي عار نيست

گفت : مي بسيـار خوردي، زان چنين بيخود شدي

گفت : اي بـيـهوده گو، حرف كم و بسيار نيست

گفت : بــايـد حـد زنـد هشيـار مــردم مـسـت را

گفت : هوشياري بيار اينجا كسي هشيار نيست


مرثيه عبدالله بن حسن (ع) :

اي عمو تا نالة هـل من معينـت را شنيـدم

از حـرم تـا قتـلگه با شور جانبازي دويـدم


آنچنان دل برد از من بانك هل من ناصر تو

كاستينـم را از دست عمه ام زينب كشيدم

فرصتي نيكو ز هل من ناصرت آمد بدستـم

تو كرم كردي كه من در قلزم خون آرميدم

جاي تكبـيـر اذان ظـهر در آغـوش گرمـت

بـانگ مادر مادر زهرا در اين صحرا شنيدم

گر چه طفلي كوچكم اما قبولم كن عمو جان

بـرسر دست تو من قرباني شش ماهه ديدم

كس نداند جز خدا كز غـصة مـظلومي تـو

بـا چه حالي از كنار خيمه در مقتل رسيدم

دست من افتاد از تن، گو سرم بر پايت افتد

سرچه باشد تير عشقت را بجان خود خريدم

تا برون از خيمه گه رفتي دل من با تو آمد

تـو برفتن رو نهادي من ز ماندن دل بريدم

جاي بابايم امام مجتبـي خـالي است اينجا

تـا ببينـد من بـه قربـانگاه تـو آخر شهيـدم

مبحث دوم :

مستزاد

نوع شعر است كه در آخر هر مصراع آن يك جملة كوتاه، از نوع نثر مسجع بيفزايد كه در معني و موضوع با آن مصراع مربوط است، اما از نظر وزن اصلي آن شعر متفاوت بوده و يك قافيه مستقل هم دارد و گاهي با مصراع اصلي هم قافيه مي شود و چون وزن اين يك جمله با وزن اصلي شعر نمي خواند و به اصطلاح زايد است ، اين شعر را مستزاد گفته اند .

نمونة مستزاد از حاتف :

اين نوع مستزاد ها را بيشتر براي دسته هاي زنجير زني مي سرايند البته در سينه زني هم مي شود استفاده كرد.

امشب به صحرا بي كفن جسم شهيدان است شام غريبان است

امشب نواي كودكان بر بام كيوان است شام غريبان است

امشب بر روي كشته ها در ناله مرغانند چون ني در افغانند

آل علي ويران نشين اندر بيابان است شام غريبان است

امشب سليمان زمان در گوشة هامون غلطان به بحر خون

كي خاتم محبوب حق در خورد ديوان است شام غريبان است

امشب سر نعش حسين زينب عزادار است تا صبح بيدار است

به شعري كه خوانديم دقت كنيد، در پايان هر مصراع چه چيزي آمده است؟

به آخر هر مصراع كلمه يا كلماتي افزوده شده است . اين نوع شعر را به سبب همين بخشهاي اضافي (مستزاد) گويند كلمه يا كلمه هاي اضافه شده معني مصراع را كامل مي كنند اين افزوده ها همه هموزنند و تاثيري در وزن مصراع بيش از خود ندارند.

تعريف مستزاد:

مستزاد شعري است كه اگر به آخر مصراع آن كلمه يا كلماتي اضافه شود. افزوده ها معني مصراع ما قبل خود را تكميل مي كنند.

مثال( الف )

اي تشنــة دريا افتـاده به ميـدان اي ساقي طفلان

از داغ تــو سوزد جگر عالم امكان اي ساقي طفلان

از بادة ايثار و وفا جان تو سرمست جامي به سر دست

جام دگرت خون جبين و لب عطشان اي ساقي طفلان

اي باعث دلگرمي خورشيـد ولايت جانها به فدايت

از داغ تو شد روز حسين شام غريبان اي ساقي طفلان

باور نتوان كرد كه افتاده اي از پا بردار علم را

برخيز كه داغ تو نباشد به دل آسان اي ساقي طفلان

صحرا و من و داغ تو و غريب زينب جان آمده بر لب

مي سوزم از اين غم كه شدي كشته به ميدان اي ساقي طفلان


مثال (ب)

اي برادر چه شود گر تو بيايي به برم به رهت منتظرم (2)

تا ببيني از اين قوم چه آمد به سرم به رهت منتظرم (2)

خاك و خون پاك كن از لطف زچشم من زار اي به غم گشته دچار

تا بروي تو فتد بار دگر چشم ترم به رهت منتظرم

سر پرواز حرم دارم و از سنگ جفا قوم بي شرم و حيا

حيف و صد حيف شكستند ز كين بال و پرم برهت منتظرم

هر دو دستم ز بدن گشته جدا از ره كين ز يسار و ز يمين

زد عمود از ره بيداد لعيني به سرم برهت منتظرم

داده ام بلبل بستان تو را وعدة آب شدم از غصه كباب

مانده داغ غم او لاله صفت بر جگرم به رهت منتظرم


ج) مستزادي از ابن يمين:

با جمع بتان صحبت سنگين چه خوش آيد

در كـاسة زر، بـادة رنگيـن چـه خوش آيد

گر يار ز رخ، پــرده بــر انــداختــه بـاشـد

جان باختن از عاشق مسكين چه خوش آيد

ديدن به جمالي كه به است از گل صد برگ

بـا لاله و نسريـن و ريـاحين چه خوش آيد

لعل لب دلدار ، شرابـي است فــرح بـخـش

بـيهوش از آن شربت شيرين چه خوش آيد




1 ـ تعريف شعر قطعه را بنويسيد.

2 ـ كتاب شعري را باز كنيد و شعرهاي قطعه و مستزاد را علامت بزنيد.

3 ـ تعريف شعر مستزاد را بنويسيد.

4 ـ يك شعر قطعه و يك شعر مستزاد را بنويسيد.

5 ـ رديف و قافيه شعرهاي داخل جزوه را علامت بزنيد.



مسمط


رمضان بهشت خدا شده ز گل جمال تو يا حسن

مه نيمه اختر كوچك و مه تو هلال تو يا حسن

يم علم و حكمت و معرفت نمي از كمال تو يا حسن

دل دشمنان تو را بروي نبوي حصال تو يا حسن

صفحات و متن كتاب حق رخ و خط و خال تو يا حسن

به خدا رسيده ز بندگي طيران بال تو يا حسن

* * *

تـو چـراغ بـزم وصـال حـق تـو بـهار خـلد مخـلدي

تو خداي حسن و ملاحتي تو يگانه عبد مؤيدي

تو به جسم ، جان كتاب حق تو به روح ، روح مجردي

تو كمال كل كمال ها تو جمال خالق سرمدي

تو علي تو فاطمه تـو حسن تـو حسين يا كه محمدي

كه عيان جلالت پنج تن بود از جلال تو يا حسن

* * *

نه عجب كه فخر كند خدا ، به ملك ز شوق عبادتت

نه عجب كه غنچه به صبحدم ، شكفد به عرض ارادتت

همه انبياء شده معترف به جلال و مجد و سيادتت

ز طلوع صبح خجسته تر ، شب جان فزاي ولادتت

من و لطف و جود و عطاي تو ، كه كرم بود همه عادتت

به عطا و حلم و كرم كسي ، نبود مثال تو يا حسن


شعري كه خوانديد از چند بخش پديد آمده است ؟

ـ آيا قافية هر سه بخش يكي است ؟

ـ شمار مصراع ها در هر بخش چگونه است ؟

به آخرين مصراع هر بخش توجه كنيد. آيا قافيه آنها با هم تفاوت دارد ؟


شعري كه خوانديم از سه بخش پديد آمده است و هر بخش قافيه اي مستقل دارد .

تمام مصراع هاي يك بخش به جز مصراع آخر هم قافيه است . شمار مصراع ها در هر بخش يكي است و معمولا هر بخش سه تا شش مصراع دارد ، مصراع آخر تمام بند ها هم قافيه است اين گونه شعر را مسمط مي نامند .

در مسمط هر بخش را يك رشته و مصراع آخر آن را بند گويند بند حلقة ارتباطي همة رشته ها به يكديگر است ، شمار رشته هاي مسمط نا معين و به اختيار شاعر است ، بنيان گذار مسمط منوچهري دامغاني شاعر قرن پنجم است.

درون مايه مسمط مدح ، اشعار سياسي ، ملي و ميهني است .



مسمط پنج مصراعي :


البته تعداد مصراع هاي مسمط هايي كه سروده شده مختلف است . گاهي در هر بخش سه مصراع آورده اند ، كه به آن مسمط مثلث مي گويند و گاهي چهار مصراع در هر بخش آورده اند كه مسمط مربع مي گويند .

گاهي پنج مصراع ( مسمط مخمس ) . و تا شش مصراع و گاهي بيشتر نيز گفته اند .


تعريف مسمط :

شعري است كه از رشته هاي گوناگون پديد مي آيد ، قافية رشته ها متفاوت است و در هر رشته تمام مصراع ها به جز مصراع آخر هم قافيه است . مصراع آخر هر رشته را بند گويند ، اين مصراع كه در تمام رشته ها هم قافيه است ، حلقة ارتباط تمام رشته هاست .


نوشته شده در چهارشنبه بیست و هفتم مهر 1390ساعت 17:11 توسط ذاکر نوجوان| نظر بدهيد |

. قرآن مجيد


2. بحار الانوار جلد 20


3. بحار الانوار جلد 78


4. بحار الانوار جلد 44


5. حماسه حسيني جلد اول


6. ميزان الحكمه جلد اول


7. كنزل العمال جلد اول


8. معاني الاخبار


9. كتاب كافي جلد دوم


10.مردان خدا


11.داستانهايي از علي (ع)


12.سيماي فرزانگان


13. ترجمه ارشاد مفيدجلد دوم


14. منتهي الامال جلد اول


15. مقتل ابي مخنف


16. غزليات حافظ


17. ره توشه راهيان


18. 72 مجلس در عزاي مظلوم


19. يك هزار حديث


20.اصول مداحي (محمد روپيكر)


21. اصول مداحي(ابوالفضل هادي منش)


22.ره توشه اهل منبر


23. سوگنامه ابا عبد الله (ع)


24. داستانهايي از نماز

مداح:سیدمهدی حقی

جلسه روضه شب بیستم ماه مبارک رمضان 1392
هیئت حضرت بنت الحیدر (س) گیلان
با مداحی:
سید مهدی حقی - کربلایی سید میلاد مظلوم

سید مهدی حقی: داره میره حیدر با یه دل پر شراره ( زمینه )
سید مهدی حقی: پیکر پاره پاره زینب(س) بیقراره ( شور )
سید مهدی حقی: ای زخمیه دنیا دلم بد کردی دنیا ( سنگین )
سید میلاد مظلوم: دیونه ام حالم زاره شوق حرم ( شور )
سید میلاد مظلوم: غریب ارباب منو دریاب ( شور )


محرم 91

شب دوم
سید مهدی حقی : حس عجیبیه شب و روز غریبیه (زمینه)
سید مهدی حقی : میدونی چقدر میخوامت تورو (شور)
سید مهدی حقی : زمین کربلا غوغا محرم اومد عزا برپا (سنگین)


شب پنجم:
سید مهدی حقی : بگو چند وقته اسیره سینه زن (زمینه)
سید مهدی حقی : تو صفحه دله من آتیش به عالم میزنه  (شور)
سید مهدی حقی : شیشه شیشه تو بقل عسل عسل رویه لبام (سنگین)
سید مهدی حقی : بنده عشقمو عشق از مکتبم میریزد (واحد)
سید مهدی حقی : تا میشنم تو روضه هات تو میشنی جلو چشام (شور)
سید مهدی حقی : مگه نه اینکه هر کسی حرم میره مهمونه عشقه (شور)
سید مهدی حقی : روضه پایانی


شب هفتم:
سید مهدی حقی : نقطه بسم اله علی ولی اله (زمینه)
سید مهدی حقی : دستم از ضریحت کوتاهه (شور)
سید مهدی حقی : بیا تا خدارو با دله پریشون بخونیم (سنگین)
سید مهدی حقی : سلام محرم ماه مکرم (واحد)
سید مهدی حقی : نوکریتون آبرومه نیم نگاتون آرزومه (واحد)


شب هشتم:
علی جان ولیعهد دلوار من 
(زمینه)
پاشو ای موذن کربوبلا اذان بگو
(سنگین)
ای جوان محلقا هستی خون خدا (واحد)
بنیه قتلوک و ما عرفوک (واحد)

مداح: سید مهدی میرداماد

حاج سید مهدی میر داماد دهه دوم فاطمیه 92 حسینیه بنی فاطمه

شب شهادت

برو اما این رسمش نبود (روضه)

سایه سوختن خیمه به دیوار افتاد (روضه)

همه تنت زخمی شده ، داری تیمم میکنی (زمینه)

تو این دمای آخر ، با گریه هات علی جان (واحد)

دوباره گریه میکنیم با سحر خیز مدینه (واحد)

فاطمه جان علی ز جان سیر شد (دودمه)

گر نگاهی به ما کند زهرا (دم)

منم یه بچه سیدم حالا که تو مادرمی (شور)


روز شهادت

می گن عزا گرفتی دست به دعا گرفتی (روضه)

روضه حضرت زهرا (س)

برو اما این رسمش نبود غریبونه تک و تنها بری (زمینه)

ای گل یاس مهربون زهرا چراغ خونمون(واحد)

آفریدند آفرینش را برای پنج تن (واحد)

دم آخر وصیتی دارم ای علی جان به خاطرت بسپار (شور)

از وقتی که یادم میاد سایه ی روی سرمی (شور)


 حاج سید مهدی میرداماد شهادت امام موسی کاظم 92


ای غایب از نظرها کی می شود بیایی - مناجات حضرت حجت علیه السلام

اگر چه بسته به زنجیر و در اسیری بود - روضه امام کاظم علیه السلام

ذکر شور حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام

مرد خدا اگرچه به غربت اسیر بود - سنگین

بر روی لبهایت به جز یا ربنا نیست - واحد

یا باب الحوائج یا موسی بن جعفر - تک

دستم از ضریحت کوتاهه - شور

اگر مراد تو ای دوست نامرادی ماست - روضه


محرم91

mirdamad016 دانلود مداحی سید مهدی میرداماد   محرم 91

 

شب اول محرم سال ۱۳۹۱

شب دوم محرم سال ۱۳۹۱

شب سوم محرم سال ۱۳۹۱

شب چهارم محرم سال ۱۳۹۱

شب پنجم محرم سال ۱۳۹۱

شب ششم محرم سال ۱۳۹۱

​شب هفتم محرم سال ۱۳۹۱

​شب هشتم محرم سال ۱۳۹۱

​شب نهم محرم سال ۱۳۹۱

​شب دهم محرم سال ۱۳۹۱

​شب یازدهم محرم سال ۱۳۹۱

 

دریافت فایلهای شب اول محرم ۹۱:

حاج سید مهدی میرداماد-از کربلا به ما غم و ماتم رسیده (مناجات)

حاج سید مهدی میرداماد-سلام بر تو پاره پاره پیکر تو (روضه حضرت مسلم)

حاج سید مهدی میرداماد-ای کاش می شد عاقبت بگیره دعام (زمینه)

حاج سید مهدی میرداماد-در شب غربت تنها ماندم (نوحه)

حاج سید مهدی میرداماد-ذکر مقدس حضرت باعبدالله الحسین (ذکر)

حاج سید مهدی میرداماد-سهم من از با تو بودن (واحد سنگین)

حاج سید مهدی میرداماد-من به فدای حرمت فدای کرمت (واحد)

حاج سید مهدی میرداماد-کوفه گرد غم تو هستم (دو دمه)

حاج سید مهدی میرداماد-حرم شده فکر هر روزم (شور)

حاج سید مهدی میرداماد-روضه ورود به کربلا و حضرت زینب (دشتی)

 

دریافت فایلهای شب دوم محرم ۹۱:

حاج سید مهدی میرداماد-این جمعه هم گذشت و خبر از شما نشد (مناجات)

حاج سید مهدی میرداماد-بر مشامم می رسد هر لحظه بوی کربلا (روضه ورویه کربلا)

حاج سید مهدی میرداماد-اینجا که آمدیم غم و غصه پا گرفت (غزل مرثیه)

حاج سید مهدی میرداماد-ای برادر چشمای خیسمو ببین (زمینه)

حاج سید مهدی میرداماد-غم به دل دارم صحرا صحرا (نوحه)

حاج سید مهدی میرداماد-ذکر مقدس حضرت اباعبدالله الحسین (ذکر)

حاج سید مهدی میرداماد-تو این زمین خیمه نزن بیا بریم برادرم (واحدسنگین)

حاج سید مهدی میرداماد-آخرش من میام گریه کنون تا حرم (واحد)

حاج سید مهدی میرداماد-آمده کربلا قافله ی ثارالله (دو دمه)

حاج سید مهدی میرداماد-اگه یه مجنون داره لیلا (شور)

 

دریافت فایلهای شب سوم محرم ۹۱:

حاج سید مهدی میرداماد-دیدم به خواب آن آشنا دارد می آید (روضه)

حاج سید مهدی میرداماد-شب سوم که دل شعله ورم می کشد (روضه)

حاج سید مهدی میرداماد-روضه حضرت رقیه سلا الله علیها (روضه)

حاج سید مهدی میرداماد-صدا صدای تازیونه روی طفلی نیمه جونه (زمینه)

حاج سید مهدی میرداماد-سر رسید امشب شام غمها (نوحه)

حاج سید مهدی میرداماد-بابا دلم گرفته مگه خبر نداری (سنگین)

حاج سید مهدی میرداماد-سلام محرم ماه مکرم  (واحد)-شعر و سبک از سعیدضیاتبار

حاج سید مهدی میرداماد-من بودم قامت خمیده (دو دمه)

حاج سید مهدی میرداماد-سر زده باز دلم تا حرمت پر زده (شور)-شعر و سبک از سعید ضیاتبار

حاج سید مهدی میرداماد-روضه حضرت حر علیه السلام (مناجات)

 

دریافت فایلهای شب چهارم محرم ۹۱:

حاج سید مهدی میرداماد-آن روز که به داغ غمت مبتلا شدیم (روضه حضرت حر)

حاج سید مهدی میرداماد-روشن کرده یکی نگاه خسته مو (زمینه)

حاج سید مهدی میرداماد-تا به لب آمد آه توبه (نوحه)

حاج سید مهدی میرداماد-منت به من نهادی دست مرا گرفتی (واحد سنگین)

حاج سید مهدی میرداماد-ای کاش که مرغ با افلاک شویم (واحد)

حاج سید مهدی میرداماد-ای سمت نوکریت به دل اهل ولا زمزمه (شش خون)

حاج سید مهدی میرداماد-کاش تا خیمه سبزت برسد فریادم (دو دمه)

حاج سید مهدی میرداماد-دستم از ضرخت کوتاهه (شور)

حاج سید مهدی میرداماد-روضه حضرت زهرا و امام حسن مجتبی (مناجات)

 

دریافت فایلهای شب پنجم محرم ۹۱:

حاج سید مهدی میرداماد-مست از غم تو ام غم تو فرق میکند (مناجات)

حاج سید مهدی میرداماد-روضه حضرت عبدالله بن الحسن علیه اللام (روضه)

حاج سید مهدی میرداماد-طوفانی ام پر از فغان و در خروش (زمینه)

حاج سید مهدی میرداماد-در هیاهوی تیغ و دشنه (نوحه)

حاج سید مهدی میرداماد-دم غروب آسمون وقتی که بارون می اومد (سنگین)

حاج سید مهدی میرداماد-حسین دینبا وفا نداره (واحد)

حاج سید مهدی میرداماد-از ازل فاطمه مادر مبوده (شش خون)

حاج سید مهدی میرداماد-گرچه گشته ام ای عموجان (دو دمه)

حاج سید مهدی میرداماد-هوای حرم هوای حسین (شور)

حاج سید مهدی میرداماد-دنیا غمه چشمای ترم (سرود پایانی)

حاج سید مهدی میرداماد-روضه حضرت قاسم بن الحسین (ع)

 

دریافت فایلهای شب ششم محرم ۹۱:

حاج سید مهدی میرداماد-برای بار غمت شانه ی خم آوردم (مناجات)

حاج سید مهدی میرداماد-روضه حضرت قاسم ابن الحسین (روضه)

حاج سید مهدی میرداماد-خدا کنه که قلب من بگیره تاب (زمینه)

حاج سید مهدی میرداماد-بر دلم از غم صد چاک افتاد (نوحه)

حاج سید مهدی میرداماد-امشب هم میخوایم با هم (واحد سنگین)

حاج سید مهدی میرداماد-مردن به پای تو احلی من العسل (واحد)

حاج سید مهدی میرداماد-دوباهر مرغ روحم هوای کربلا (شش خون)

حاج سید مهدی میرداماد-یابن الزهرا شد تماشایی یتیم مجتبی (دو دمه)

حاج سید مهدی میرداماد-شور وحال شبای هیات (شور)

حاج سید مهدی میرداماد-دستم از ضرحت کوتاهه (شور)

حاج سید مهدی میرداماد-روضه حضرت علی اصغر علیه السلام (مناجات)

 

دریافت فایلهای شب هفتم محرم ۹۱:

حاج سید مهدی میرداماد-از غمت ذره ذره آب شدم (مناجات)

حاج سید مهدی میرداماد-لالایی عموش میاد (روضه حضرت علی اصغر)

حاج سید مهدی میرداماد-ای یاس من بخواب نداری رنگ و بو (زمینه)

حاج سید مهدی میرداماد-گشته قنداقه گلگلون ای وای (نوحه)

حاج سید مهدی میرداماد-یه حدیث میخوام بخونم (واحد سنگین)

حاج سید مهدی میرداماد-گوش تا گوش جهان پر شده بود (بحر طویل)

حاج سید مهدی میرداماد-به خیمه قهط آبا است (دو دمه)

حاج سید مهدی میرداماد-شاه تویی ماه تویی (شور)

حاج سید مهدی میرداماد-هر چی داریم از شهداست (شور شهدایی)

حاج سید مهدی میرداماد-روضه حضرت علی اکبر علیه السلام (مناجات)

 

دریافت فایلهای شب هشتم محرم ۹۱:

حاج سید مهدی میرداماد-شب جمعه کنار شش گوشه (غزل مرثیه)

حاج سید مهدی میرداماد-روضه حضرت علی اکبر علیه السلام (روضه)

حاج سید مهدی میرداماد-بخوان بگوش سحرها اذان علی اکبر (غزل مرثیه)

حاج سید مهدی میرداماد-از رو رمین پاشو جون شرزه شیر (زمینه)

حاج سید مهدی میرداماد-مرگ تو با عشق گشته همراه (نوحه)

حاج سید مهدی میرداماد-الله اکبر منم علی اکبر (تک)

حاج سید مهدی میرداماد-حوال نگاه تو منو به رویا می بره (واحد سنگین)

حاج سید مهدی میرداماد-از ازل فاطمه مادرم بوده (واحد)

حاج سید مهدی میرداماد-جوانان بنی هاشم بیایید (دو دمه)

حاج سید مهدی میرداماد-اسداللهی ولی اللهی (شور)

 

دریافت فایلهای شب تاسوعا محرم ۹۱:

حاج سید مهدی میرداماد-ای بسته به دست تو دل پیر و جوانها (مناجات)

حاج سید مهدی میرداماد-روضه حضرت ابالفضل العباس (روضه)

حاج سید مهدی میرداماد-مقتل خوانی حضرت عباس (ع)

حاج سید مهدی میرداماد-بر پا شده تو خیمه آه و ولوله (زمینه)

حاج سید مهدی میرداماد-سوی شط رفتی لبها تشنه (نوحه)

حاج سید مهدی میرداماد-ای حرمت قبله حاجات ما (تک)

حاج سید مهدی میرداماد-رفتی و این ماجرا را تا فصل آخر ندیدی (سنگین)

حاج سید مهدی میرداماد-اخی یا عباس یا ابالفضل (واحد عربی)

حاج سید مهدی میرداماد-رخصت بده از داغ شقایق بنویسم (واحد)

حاج سید مهدی میرداماد-ای اهل حرم میر و علمدار نیامد (دو دمه)

حاج سید مهدی میرداماد-شور و حال شبای هیات (شور)

حاج سید مهدی میرداماد-اشکای روضه آبرومونه (شور)

حاج سید مهدی میرداماد-روضه حضرت سیدالشهدا و حضرت عباس (مناجات)

 

دریافت فایلهای شب عاشورا محرم ۹۱:

حاج سید مهدی میرداماد-بوی ایثار و شهادت بوی خون می آید (مناجات)

حاج سید مهدی میرداماد-روضه شب عاشورا (روضه)

حاج سید مهدی میرداماد-مقتل حضرت سیدالشهدا (روضه)

حاج سید مهدی میرداماد-اون طرف یه لشکر این طرف یه مادر (زمینه)

حاج سید مهدی میرداماد-با تو می مانیم یار و همراه (نوحه)

حاج سید مهدی میرداماد-یا خیر المرسلین یا ختم المرسلین (ذکر)

حاج سید مهدی میرداماد-اومکد شبی که همیشه (سنگین)

حاج سید مهدی میرداماد-یا حسین انت دمع الانبیا (واحد عربی)

حاج سید مهدی میرداماد-امشبی را شه دین در حرمش (دو دمه)

حاج سید مهدی میرداماد-لشکریان خیره سر (شور)

حاج سید مهدی میرداماد-اگه یه مجنون داره لیلا (شور)

حاج سید مهدی میرداماد-وصیت ما به همه اینه دم مردنمون (مناجات)

حاج سید مهدی میرداماد-دستم از ضریحت کوتاهه (شور)

حاج سید مهدی میرداماد-گفتم که فراق رو نبینم دیدم (مناجات)

 

دریافت فایلهای شب شم غریبان محرم ۹۱:

حاج سید مهدی میرداماد-چون مهر به نور خود (مناجات)

حاج سید مهدی میرداماد-روضه حضرت زینب (س)

حاج سید مهدی میرداماد-روضه حضرت رباب و حضرت علی اصغر (ع)

حاج سید مهدی میرداماد-چرا گریه نکنم چرا سینه نزنم (زمینه)

حاج سید مهدی میرداماد-کربلا گشته دشت لاله (نوحه)

حاج سید مهدی میرداماد-رفتی و این ماجرا را (واحد سنگین)

حاج سید مهدی میرداماد-بلند مرتبه شاهی و پیکرت افتاد (واحد)

حاج سید مهدی میرداماد-خیمه ها می سوزد و شمع شب تار شده (دو دمه)

حاج سید مهدی میرداماد-وای حسین به کربلا (ذکر شور)

حاج سید مهدی میرداماد-اگه حسین ما نبود (شور)

حاج سید مهدی میرداماد-دیدنی تر از زمین کربلا (شور)

جزوه آموزشی علوم مداحی(پایگاه اصغریون)


جزوه آموزشی علوم مداحی

   

جزوه آموزشی علوم مداحی ،مسائلی کاربردی پیرامون مداحی شامل : فصاحت در مداحی ، شیوه روضه خوانی ،اخلاص در روضه خوانی و ... را میتوانید  دریافت نمایید.

دریافت
حجم: 399 کیلوبایت